sie 03 2017

Bezpieczne kupowanie


Komentarze: 0

Zakupy w sklepach internetowych i w serwisach aukcyjnych to znakomita okazja, żeby wyszukać mnóstwo ciekawych produktów. Najczęściej są one dużo tańsze niż te oferowane w tradycyjnym handlu. I w tym przypadku musimy się wystrzegać oszustów.

Często słyszy się o oszukanych klientach aukcji, a nawet sklepów. Towar znacząco różni się od opisywanego, w ogóle nie dociera, są problemy ze zwrotem pieniędzy... Jak tego uniknąć, opisuję tu teraz kilka prostych zasad.

Przeczytaj dokładnie opis przedmiotu i upewnij się, co jest przedmiotem sprzedaży. Upewnij się też, że dany produkt faktycznie jest tej marki, którą ma być. Sprawdź dane sprzedawcy lub sklepu. W serwisach aukcyjnych sprawdź komentarze - zarówno otrzymane, jak i wystawione. Jeśli pojawiają się komentarze kwestionujące oryginalność towaru, jego jakość albo opisujące problemy z reklamacją - odpuść sobie zakupy u tej osoby. W przypadku sklepów przejrzyj fora internetowe. Znajdziesz tam informacje nie tylko o samej działalności sklepu, ale także na temat jego produktów. Możesz się dowiedzieć, czy kupiona rzecz będzie zgodna z opisem. Regulamin sklepu nie może różnić się od obowiązującego prawa. Ma być czytelny, zrozumiały i musi być w nim zapis dotyczący reklamacji i zwrotu towarów. Kupioną w sieci rzecz możesz zwrócić w ciągu 10 dni bez podawania powodów. Musisz odesłać ją w ciągu dwóch tygodni od momentu poinformowania o tym sprzedawcy. Jeśli widzisz informację "zwrotów nie przyjmujemy", zastanów się, czy na pewno chcesz u tej osoby kupować. Sprawdź, czy jesteś na bezpiecznej stronie (protokół SSL). Kupując będziesz podawać swoje dane (np. nr karty płatniczej czy dane do logowania w banku). W przeglądarce internetowej adres strony powinien zaczynać się od "https". To oznacza, że strona jest szyfrowana. Bezpieczne połączenie oznaczone jest też symbolem kłódki. Kiedy już skończysz zakupy albo po prostu zakończysz pobyt na stronie sklepu, koniecznie się wyloguj. Nie kasuj maili od sprzedawcy lub sklepu. Zachowaj je przynajmniej do momentu, aż sprawdzisz czy towar, który otrzymałeś, to ten, za który zapłaciłeś. W razie sporów masz dowody w postaci korespondencji. Dobrą praktyką ze strony sklepów i sprzedawców na aukcji jest informowanie, kiedy przesyłka została nadana. Jeśli kupujesz prezent, upewnij się, że sprzedawca nie dołączy do przesyłki paragonu. Jeśli coś się nie zgadza (kolor, rozmiar) albo jeśli produkt jest wadliwy, przygotuj się. Skontaktuj się mailowo ze sklepem lub sprzedawcą, wyjaśnij, co jest nie tak i zaproponuj rozwiązanie Napisz komentarz. To nie tylko grzecznościowa sprawa. W ten sposób możesz zarekomendować uczciwego sprzedawcę lub ustrzec innych w przypadku oszustwa.
Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz